Consumentenbond
Wanneer je een klacht hebt is het aan jezelf om er wat mee te doen. Het is de bedoeling dat je natuurlijk eerst zelf het desbetreffende bedrijf aanspreekt met jouw klacht. Echter wanneer dit niet genoeg is en het bedrijf doet er niks mee kan je naar de consumentenbond gaan. De consumentenbond heeft speciaal om klachten van consumenten te verwerken de website klachtenkompas.nl opgericht.
Klachtenkompas
De consumenten kunnen zich gratis aanmelden op de site van klachtenkompas. Wanneer je aangemeld bent kan je een klacht plaatsen over het desbetreffende bedrijf. Klachtenkompas zal er vervolgens voor zorgen dat de klacht bij de juiste persoon binnen dat bedrijf terecht komt. Deze zal proberen samen met de consument een gepaste oplossing voor de klacht te vinden. Hoewel je zou denken dat bedrijven er alles aan doen om klachten buiten te houden hebben alle bedrijven welke staan ingeschreven bij klachtenkompas zich zelf aangemeld op de website. Door het juist af te handelen van de klachten winnen de bedrijven hun vertrouwen terug wat belangrijker is dan de tijd die ze kwijt zijn aan het oplossen van een klacht.
Advies krijgen
Naast het feit dat je via klachtenkompas een klacht kan indienen is het ook een informatieve website. Het is namelijk wel zo dat de consumentenbond de consumenten aanmoedigt om eerst zelf contact op te nemen met het bedrijf. Om de website van de bond vind je onder klachten & problemen een hele pagina gericht op advies voor consumenten. Hier staat onder andere beschreven op welke manieren je zelf een klacht kan indienen en wat de beste manieren zijn om dit te doen.
- Uw tip?